Autobaterie a jejich typy

Během provozu automobilu, nebo motocyklu musí majitel řešit kromě údržby a případných oprav také výměnu baterie, která rozhodně nemá takovou životnost jako motorové vozidlo.

V souvislosti s nákupem autobaterie se motorista setká s různými pojmy, které se pokusím stručně a jednoduše vysvětlit:

Typ PowerFrame

Autobaterie se zdokonalenou konstrukcí mřížky před olověným článkem. Mřížka je vyrobena z jediného kusu polotovaru, přesně válcovaného a raženého kovu. Klasické autobaterie mají mřižku vyrobenou odléváním nebo tažením. 

Typ Ca/Ca 

Desky v autobaterii jsou legovány vápníkem pro dosažení vyšší tuhosti těchto desek.

Typ EFB 

Jedná se o levnější a méně výkonnou variantu, než jsou níže uvedené typy AGM a GEL, ale jsou dokonalejší, než klasické olověné baterie. Na kladnou mřížku v článku je nanesena vrstva z umělého vlákna, tato má podobnou funkci jako skelná absorpční deska u baterií typu AGM. V typu EFB je použit klasický elektrolyt.  

Typ AGM 

AGM znamená Absorbent Glass Mat, což přeloženo do češtiny znamená „skelná absorpční deska“. Elektrolyt je v těchto autobateriích  nasáklý do tkaniny, tvořené z vláken skelné vaty. 

Vyžadují zvláštní nabíječku.

Typ GEL 

Elektrolytuje zde obsažen v křemičitém gelu. Tyto baterie jsou odolné proti  vytečení elektrolytu, mohou být umístěny v  náklonu. 

Vyžadují zvláštní nabíječku.