VIN
Klíčovým identifikačním údajem automobilu je tzv. identifikační číslo vozidla VIN (Vehicle Identification Number). Toto číslo je možné přibližně přirovnat k rodnému číslu člověka. VIN je přidělováno vozidlu při jeho výrobě, bývá vyraženo na karosérii (rám) vozidla, vyznačeno na výrobním štítku a na novějších vozidlech (pro zjednodušení kontroly) i na štítku za čelním sklem.
Strukturu VIN definuje medzinárodní norma ISO takto:
Znaky 1 - 3
První sekce WMI (World Manufacturer Identifier Number) je vždy tvořena třemi znaky, které jsou přiděleny příslušnými národními úřady ve spolupráci s organizací ISO (norma ISO 3780) a jednoznačně identifikují výrobce vozidla. Podoby kódů:
1 až 5: Severní Amerika (například 3 - Mexiko),
S až Z : Evropa (TJ až TP - Česko, TMB Škoda auto, TMT Tatra),
A až H: Afrika,
J až R: Asie, (L- Čína),
6 až 7: Oceánie,
8 až 9, respektive 0: Jižní Amerika.
Znaky 4 - 9
Druhá sekce je VDS (Vehicle Description Section) se skládá ze šesti znaků, které popisují vlastnosti vozidla. Ukazuje, jakou má vůz karosérii, patformu, o jaký model jde a pod. Struktura není normou jednoznačně definována, každý výrobce k této části přistupuje po svém, ale např. osmá pozice se často používá pro označení motoru.
Znaky 10 - 17
Poslední sekcí je VIS (Vehicle Indicator Section). V této části někteří výrobci udávají rok výroby nebo modelový rok. Zpravidla pomocí znaku na první pozici VIS, což odpovídá 10 pozici zleva (od začátku celého čísla VIN) . Na 10. pozici se nesmějí používat písmena U a Z a číslo 0.
V této "indikátorové sekci" se popisuje např. nadstandardní výbava, případně dalších možností motorů a převodovek,
I když jde o údaje, které podle normy nejsou povinné, opět je možno u některých výrobců zjistit odchylky.
Příklad odchylek:
VE VIN ROK VÝROBY (ANI MODELOVÝ ROK) NEUVÁDĚJÍ:
ALFA ROMEO, CITROEN, FIAT, LANCIA, MAZDA, MERCEDES-BENZ, MINI (roky 1980-85 a do 1990), NISSAN, PEUGEOT, SEAT (modely do 1993), SMART, SUBARU (kromě níže uvedených výjimek), SUZUKI, TOYOTA
VE VIN NA DESÁTÉ POZICI ZLEVA (OD ZAČÁTKU) UVÁDĚJÍ ROK VÝROBY:
BUICK, CADILLAC, CHEVROLET, CHRYSLER, HONDA, HYUNDAI, JAGUAR (kromě XJ40, XK8 – Serie I, X300), KIA, LADA, MITSUBISHI, OPEL, PONTIAC, ŠKODA (starší modely)
VE VIN NA DESÁTÉ POZICI ZLEVA (OD ZAČÁTKU) UVÁDĚJÍ MODELOVÝ ROK:
BMW, DAIHATSU, LEXUS, MG, MINI (roky 1986 – 90), PORSCHE, PROTON, RANGE ROVER (od roku 1996), ROVER, SAAB (do 1980), SEAT (od 1991, ale ne vždy), ŠKODA (novější modely), VOLVO
VE VIN NA DESÁTÉ POZICI ZLEVA (OD ZAČÁTKU) UVÁDĚJÍ ROK VÝROBY NEBO MODELOVÝ ROK:
AUDI, DAEWOO, VOLKSWAGEN
VE VIN ROK VÝROBY NEBO MODELOVÝ ROK UVÁDĚJÍ NESTANDARDNĚ:
FORD (Evropské) – rok výroby na sedmé pozici zprava, čili jedenácté zleva – do roku 1979 nestandardní značení písemným kódem: 1975 – R, 1976 – S, 1977 –T, 1978 – U, 1979 – W, od roku 1980 standardně
SUBARU – modelový rok v něktorých případech na sedmé pozici zleva, čili jedenácté zprava – alfanumericky vzestupně od roku 1995, neplatí však pro Forester a některé starší modely
RANGE ROVER – do roku 1996 nestandardní značení písemným kódem: 1986 – C, 1987 – D, 1988 – E, 1989 – F, 1990 –G, 1991 – H, 1992 – J, 1993 – K, 1994 – L, 1995 – M
SAAB – v letech 1972 až 1980 - třetí a čtvrtá číslice (zleva) tvoří koncové dvojčíslí modelového roku (XX80XXXX... modelový rok 1980)
Modelový rok (rok výroby) je vyjádřen těmito znaky:
Rok výroby | Symbol |
1971 | 1 |
1972 | 2 |
1973 | 3 |
1974 | 4 |
1975 | 5 |
1976 | 6 |
1977 | 7 |
1978 | 8 |
1979 | 9 |
1980 | A |
1981 | B |
1982 | C |
1983 | D |
1984 | E |
1985 | F |
1986 | G |
1987 | H |
1988 | J |
1989 | K |
1990 | L |
1991 | M |
1992 | N |
1993 | P |
1994 | R |
1995 | S |
1996 | T |
1997 | V |
1998 | W |
1999 | X |
2000 | Y |
2001 | 1 |
2002 | 2 |
2003 | 3 |
2004 | 4 |
2005 | 5 |
2006 | 6 |
2007 | 7 |
2008 | 8 |
2009 | 9 |
2010 | A |
2011 | B |
2012 | C |
2013 | D |
2014 | E |
2015 | F |
2016 | G |
2017 | H |
2018 | J |
2019 | K |
2020 | L |
2021 | M |
2022 | N |
2023 | P |
2024 | R |
Jeden konkrétní příklad. Na obrázku je výrobní štítek vozidla ŠKODA Fabia:
Identifikační číslo vozidla VIN je „TMBPW16Y633860911“. Sekce WMI je tvořena znaky „TMB“. „T“ znamená Evropa, „M“ Česká republika a „B“ Škoda Auto a.s. Sekce VDS je tvořena šiesti nasledujícími znaky „PW16Y6“. „P“ znamená Fabia Classic nebo Junior, „W“ zážehový motor 1.2 – 40 kW, „1“ vybavení jen jediním airbagem řidiče a „6Y“ typ Fabia. Poslední znak ve VDS je v tomto případě interním kódem výrobce. Poslední sekce VIS je tvořena znaky „33860911“. Prvním znakem je modelový rok („3“ znamená 2003), druhý znak (opět „3“) je označením výrobního závodu (Mladá Boleslav). Nasledující znaky jsou pořadovým číslem karosérie (vozidla) ve výrobě. Škoda, u novějších modelů, nekóduje ve VIN rok výroby, ale modelový rok. Všeobecně, nejen u automobilů Škoda, platí, že modelový rok a rok výroby nemusí být vždy shodný. Vozidla modelu pro nasledujíci rok se totiž většinou zavádějí do výroby už na konci predcházejícího roku. V našem případe by tato Fabia mohla být vyrobena už v roce 2002, ale poměrně vysoké pořadové číslo karosérie ji řadí spíše do roku výroby 2003.
Některá VIN mají pro kontrolu zda je celá sekvence správná, určitý algoritmus. Po dosazení celého VIN do tohoto algoritmu se zjišťuje "kontrolní číslo". Pokud toto číslo nesouhlasí, je VIN neplatné, chybné.
Pro informace zde uvedené byly, kromě zdrojů z motoristické literatury (např. časopis Auto TIP), použity také webové stránky soudního znalce ze Slovenské republiky, pana Ing. Mariána Rybianského: http://rybiansky.szm.com