Na úvod vzpomínka na pana profesora Milana Apetaura, který nám v předmětu "Motorová vozidla" na ČVUT v Praze zdůrazňoval:
Pneumatiky jsou jedinou spojnicí mezi vozidlem a vozovkou. Pouze plocha o velikosti lidské dlaně odpovídá kontaktu pneumatiky s vozovkou a drží vozidlo na silnici.
Pneumatiky s dostatečnou hloubkou dezénu jsou základem bezpečné jízdy. Stejně tak rozhoduje i značka a kvalita pneumatik.
Při volbě pneumatiky pamatujte na to, že na Vaší volbě zíleží život Váš i Vašich blízkých......
Nyní k technickým hodnotám a údajům:
Rozměry pneumatik - příklad značení
185/65 R 14 85 T
|
185 |
|
jmenovitá šířka pneumatiky (mm) |
65 |
profilové číslo (%) |
|
stonásobek poměru výšky profilu pneumatiky (H)
k šířce profilu pneumatiky (B) nasazené na teoretický ráfek
100*H/B |
|
R |
označení radiální konstrukce pláště |
14 |
jmenovitý průměr ráfku v palcích |
85 |
index nosnosti |
T |
kategorie rychlosti |
Index nosnosti (LI - Load Index)
Je to číslo určující maximální nosnost pneumatiky
při rychlosti určené kategorií rychlosti za daných specifických podmínek.
Li |
|
kg |
|
Li |
|
kg |
|
Li |
|
kg |
|
Li |
|
kg |
|
Li |
|
kg |
50 |
190 |
65 |
290 |
80 |
450 |
95 |
690 |
110 |
1060 |
51 |
195 |
66 |
300 |
81 |
462 |
96 |
710 |
111 |
1090 |
52 |
200 |
67 |
307 |
82 |
475 |
97 |
730 |
112 |
1120 |
53 |
206 |
68 |
315 |
83 |
487 |
98 |
750 |
113 |
1150 |
54 |
212 |
69 |
325 |
84 |
500 |
99 |
775 |
114 |
1180 |
55 |
218 |
70 |
335 |
85 |
515 |
100 |
800 |
115 |
1215 |
56 |
224 |
71 |
345 |
86 |
530 |
101 |
825 |
116 |
1250 |
57 |
230 |
72 |
355 |
87 |
545 |
102 |
850 |
117 |
1285 |
58 |
236 |
73 |
365 |
88 |
560 |
103 |
875 |
118 |
1320 |
59 |
243 |
74 |
375 |
89 |
580 |
104 |
900 |
119 |
1360 |
60 |
250 |
75 |
387 |
90 |
600 |
105 |
925 |
120 |
1400 |
61 |
257 |
76 |
400 |
91 |
615 |
106 |
950 |
121 |
1450 |
62 |
265 |
77 |
412 |
92 |
630 |
107 |
975 |
122 |
1500 |
63 |
272 |
78 |
425 |
93 |
650 |
108 |
1000 |
123 |
1550 |
64 |
280 |
79 |
437 |
94 |
670 |
109 |
1030 |
124 |
1600 |
Kategorie rychlosti (SS - Speed Symbol)
Je maximální rychlost, při které může pneumatika nést hmotnost určenou indexem nosnosti
za daných specifických podmínek.
Symbol |
L |
M |
N |
P |
Q |
R |
S |
T |
U |
H |
V |
W |
Y |
ZR |
Max. rychlost [km/h] |
120 |
130 |
140 |
150 |
160 |
170 |
180 |
190 |
200 |
210 |
240 |
270 |
300 |
>240 |
Značení plášťů na bočnici znázorňuje následující obrázek (v daném případě pneumatika Barum):
1 |
|
ochranná značka BARUM, název výrobce a jeho sídlo |
1a |
úplné obchodní značení výrobku |
2 |
185/65 R14 rozměr pláště |
|
185 |
|
jmenovitá šířka pneumatiky v mm |
65 |
profilové číslo v % |
R14 |
jmenovitý průměr ráfku v palcích |
|
3 |
86 = index nosnosti, T = kategorie rychlosti |
4 |
označení dezénu pláště (vzorek) |
5 |
RADIAL |
|
plášť s radiální konstrukcí kostry |
STEEL |
nárazník z ocelového kordu |
TUBELESS |
bezdušové provedení pláště(TUBE TYPE - provedení pláště a duší) |
|
6 |
T1 - označení a pořadové číslo formy |
7 |
nejvyšší nosnost pneumatiky v kg(lbs) a nejvyšší dovolené huštění pneumatiky v kPa(psi) |
8 |
DOT - Department of Transportation |
|
HW |
|
kód výrobce |
FB |
kód rozměru |
1003 |
datum výroby 10 = týden, 03 = rok (dekáda 1990-1999 je bez 0) |
|
9 |
složení pláště v oblasti boku a koruny |
|
SIDEWALL 1PLY RAYON |
|
oblast boku 1 vložka RAYON |
TREAD AREA |
oblast koruny |
|
10 |
E8 = homologační znak a číslo země(ČR)
podle EHK 30020457 = přidělené schvalovací číslo |
11 |
odolnost běhounu proti opotřebení v procentech |
12 |
velikost součinitele adheze A, B, C |
13 |
odolnost proti dynamické únavě A, B, C |
14 |
TWI (Tread Wear Indicators) indikátor opotřebení |
Od 1. listopadu 2012 Evropská unie zavedla povinné značení pneumatik, tzv. štítkování.
Dle tohoto nařízení musí být všechny pneumatiky pro osobní, dodávkové a nákladní automobily, hodnoceny s ohledem na spotřebu paliva, brzdného výkonu na mokru a vnější hlučnosti. Pneumatik motocyklových, závodních, průmyslových a zemědělských, dále speciálních pneumatik s hroty a pneumatik do rychlosti 80 km/h se toto nařízení netýká. Záměrem EU je zvýšit bezpečnost v silniční dopravě a přispívat k ochraně životního prostředí a snížení celkové energetické náročnosti.
Všechny pneumatiky, kterých se toto nařízení týká musí být hodnoceny třemi výkonovými kriterii:
Třída úspory paliva. V podstatě vyjadřuje třídu valivého odporu. (Hodnota, kterou pneumatika získala je ohodnocena písmenkem na stupnici A až G, tedy od nejnižšího valivého odporu po nejvyšší).
Třída přilnavosti na mokré vozovce. Přilnavost na mokré vozovce je jedna z nejdůležitějších vlastností pneumatiky a velmi důležitým faktorem pro bezpečnost. Hodnoty jsou stejně jako u valivého odporu označeny stupnicí A až G, tedy od nejkratší brzdné dráhy po nejdelší.
Třída vnější hlučnosti v decibelech (Na štítku je hlučnost znázorněna pomocí jedné až tří vln a hodnoty hluku v decibelech, tedy od tichého po hlučnější a vedle toho je uvedena hodnota v decibelech).
Příklad štítku na pneumatice:
DALŠÍ ZNAČKY, KTERÉ MOHOU BÝT NA PNEUMATIKÁCH:
BAREVNÉ PROUŽKY NA BĚHOUNU PNEUMATIKY
Barevné proužky na nových pneumatikách nemají význam pro zákazníka. Výrobci pomocí nich značí části pneumatik v průběhu různých částí výrobního procesu. Společně s kódy na dezénu tyto proužky pomáhají při identifikaci jednotlivých pneumatik ve skladech. Pro zákazníka jsou jednoznačnou informací o tom, že pneumatiky jsou opravdu nové. Proužky se totiž z pneumatiky velmi rychle sjedou.
TEČKY NA BOCÍCH PNEUMATIK
Pro běžného motoristu prakticky nemají význam.
V závislosti na konkrétním výrobci pneumatiky se mohou značně lišit a přinášejí například následující informace:
Maximální odchylka proměnlivé odstředivé síly.
Umístění ventilu.
Pozitivní výsledek při kontrole kvalit.
Nejlehčí místo na pneumatice.