PNEUMATIKY

Na úvod vzpomínka na pana profesora Milana Apetaura, který nám v předmětu "Motorová vozidla"  na ČVUT v Praze zdůrazňoval:
Pneumatiky jsou jedinou spojnicí mezi vozidlem a vozovkou. Pouze plocha o velikosti lidské dlaně odpovídá kontaktu pneumatiky s vozovkou a drží vozidlo na silnici. 
Pneumatiky s dostatečnou hloubkou dezénu jsou základem bezpečné jízdy. Stejně tak rozhoduje i značka a kvalita pneumatik.  
Při volbě pneumatiky pamatujte na to, že na Vaší volbě zíleží život Váš i Vašich blízkých......
Nyní k technickým hodnotám a údajům:
 
Rozměry pneumatik  - příklad značení
185/65 R 14 85 T
 
185   jmenovitá šířka pneumatiky (mm)
65
profilové číslo (%)   stonásobek poměru výšky profilu pneumatiky (H)
k šířce profilu pneumatiky (B) nasazené na teoretický ráfek
100*H/B
R označení radiální konstrukce pláště
14 jmenovitý průměr ráfku v palcích
85 index nosnosti
T kategorie rychlosti



 

Index nosnosti (LI - Load Index) 
Je to číslo určující maximální nosnost pneumatiky
při rychlosti určené kategorií rychlosti za daných specifických podmínek. 
 

Li   kg   Li   kg   Li   kg   Li   kg   Li   kg
50 190 65 290 80 450 95 690 110 1060
51 195 66 300 81 462 96 710 111 1090
52 200 67 307 82 475 97 730 112 1120
53 206 68 315 83 487 98 750 113 1150
54 212 69 325 84 500 99 775 114 1180
55 218 70 335 85 515 100 800 115 1215
56 224 71 345 86 530 101 825 116 1250
57 230 72 355 87 545 102 850 117 1285
58 236 73 365 88 560 103 875 118 1320
59 243 74 375 89 580 104 900 119 1360
60 250 75 387 90 600 105 925 120 1400
61 257 76 400 91 615 106 950 121 1450
62 265 77 412 92 630 107 975 122 1500
63 272 78 425 93 650 108 1000 123 1550
64 280 79 437 94 670 109 1030 124 1600



 Kategorie rychlosti (SS - Speed Symbol) 



Je maximální rychlost, při které může pneumatika nést hmotnost určenou indexem nosnosti

za daných specifických podmínek. 

 

Symbol L M N P Q R S T U H V W Y ZR
Max. rychlost [km/h] 120 130 140 150 160 170 180 190 200 210 240 270 300 >240

 

Značení plášťů na bočnici znázorňuje následující obrázek (v daném případě pneumatika Barum):



 

1   ochranná značka BARUM, název výrobce a jeho sídlo
1a úplné obchodní značení výrobku
2 185/65 R14 rozměr pláště
 
185   jmenovitá šířka pneumatiky v mm
65 profilové číslo v %
R14 jmenovitý průměr ráfku v palcích
3 86 = index nosnosti, T = kategorie rychlosti
4 označení dezénu pláště (vzorek)
5
RADIAL   plášť s radiální konstrukcí kostry
STEEL nárazník z ocelového kordu
TUBELESS bezdušové provedení pláště(TUBE TYPE - provedení pláště a duší)
6 T1 - označení a pořadové číslo formy
7 nejvyšší nosnost pneumatiky v kg(lbs) a nejvyšší dovolené huštění pneumatiky v kPa(psi)
8 DOT - Department of Transportation
 
HW   kód výrobce
FB kód rozměru
1003 datum výroby 10 = týden, 03 = rok (dekáda 1990-1999 je bez 0)
9 složení pláště v oblasti boku a koruny
 
SIDEWALL 1PLY RAYON   oblast boku 1 vložka RAYON
TREAD AREA oblast koruny
10 E8 = homologační znak a číslo země(ČR)
podle EHK 30020457 = přidělené schvalovací číslo
11 odolnost běhounu proti opotřebení v procentech
12 velikost součinitele adheze A, B, C
13 odolnost proti dynamické únavě A, B, C
14 TWI (Tread Wear Indicators) indikátor opotřebení

 Od 1. listopadu 2012 Evropská unie zavedla povinné značení pneumatik, tzv. štítkování. 

Dle tohoto nařízení musí být všechny pneumatiky pro osobní, dodávkové a nákladní automobily, hodnoceny s ohledem na spotřebu paliva, brzdného výkonu na mokru a vnější hlučnosti. Pneumatik motocyklových, závodních, průmyslových a zemědělských, dále speciálních pneumatik s hroty a pneumatik do rychlosti 80 km/h se toto nařízení netýká. Záměrem EU je zvýšit bezpečnost v silniční dopravě a přispívat k ochraně životního prostředí a snížení celkové energetické náročnosti.

Všechny pneumatiky, kterých se toto nařízení týká musí být hodnoceny třemi výkonovými kriterii:
Třída úspory paliva. V podstatě vyjadřuje třídu valivého odporu. (Hodnota, kterou pneumatika získala je ohodnocena písmenkem na stupnici A až G, tedy od nejnižšího valivého odporu po nejvyšší).
Třída přilnavosti na mokré vozovce. Přilnavost na mokré vozovce je jedna z nejdůležitějších vlastností pneumatiky a velmi důležitým faktorem pro bezpečnost. Hodnoty jsou stejně jako u valivého odporu označeny stupnicí A až G, tedy od nejkratší brzdné dráhy po nejdelší. 
Třída vnější hlučnosti v decibelech (Na štítku je hlučnost znázorněna pomocí jedné až tří vln a hodnoty hluku v decibelech, tedy od tichého po hlučnější a vedle toho je uvedena hodnota v decibelech).
 
Příklad štítku na pneumatice:
Tabulka EU
 
DALŠÍ ZNAČKY, KTERÉ MOHOU BÝT NA PNEUMATIKÁCH:
 
BAREVNÉ PROUŽKY NA BĚHOUNU PNEUMATIKY
Barevné proužky na nových pneumatikách nemají význam pro zákazníka. Výrobci pomocí nich značí části pneumatik v průběhu různých částí výrobního procesu. Společně s kódy na dezénu tyto proužky pomáhají při identifikaci jednotlivých pneumatik ve skladech. Pro zákazníka jsou jednoznačnou informací o tom,  že pneumatiky jsou opravdu nové. Proužky se totiž z pneumatiky velmi rychle sjedou.
 
TEČKY NA BOCÍCH PNEUMATIK
Pro běžného motoristu prakticky nemají význam. 
V závislosti na konkrétním výrobci pneumatiky se mohou značně lišit a přinášejí například následující informace:
Maximální odchylka proměnlivé odstředivé síly. 
Umístění ventilu. 
Pozitivní výsledek při kontrole kvalit. 
Nejlehčí místo na pneumatice.